Een fietser op weg

Op dit deel van deze website vind je wetenschappelijke informatie over het fietsen. De focus ligt hierbij vooral op de fietser, en veel minder op de fiets. Maar om het gedrag van de fietser beter te begrijpen, is het toch nodig om eerst iets te weten van de eigenschappen van een fiets in beweging (i.e., de dynamica van de fiets). Daarna leggen we uit welke kennis uit de cognitieve neurowetenschap relevant is voor het fietsen. De cognitieve neurowetenschap onderzoekt de biologische basis van gedrag. Gedrag wordt er begrepen in termen van cognitieve functies en emoties. Bij het fietsen spelen meerdere cognitieve functies (waarnemen, bewegen, anticiperen, aandacht, leren, automatiseren) en één emotie (angst) een belangrijke rol.

De informatie in dit “Weten” gedeelte van de website vormt de inspiratie voor een set oefeningen waarmee men zijn fietsvaardigheid kan verbeteren. Oefenen van de fietsvaardigheid is vooral van belang voor de oudere fietser. Dit is niet omdat ze het fietsen volledig verleren, maar wel omdat hun huidige fietsvaardigheid niet meer aangepast is aan hun veranderende lichaam en het nieuwe type fiets waarnaar ze zijn overgestapt (meestal, een snellere en zwaardere e-bike). Daarom geven we op deze website ook een kort overzicht van hoe ons lichaam verandert met de leeftijd.

Zoals bij elke website, is het goed om je ook hier af te vragen of je de inhoud van deze website kunt vertrouwen? Het antwoord op deze vraag hangt af van de expertise en de doelen van de personen die bijgedragen hebben aan deze website. Hierover vind je meer informatie op deze pagina.

Als je snel wat wil weten over het soort kennis waar het hier over gaat, bekijk dan een deel van de televisie uitzending “Fietsers in Gevaar” die NTR Focus maakte over dit project.